Flash News
How Ceno Klosi tolerated the incinerator company, the dubious negotiations for millions of euros
Abazovic speaks: Why did Montenegro vote against Kosovo in the Council of Europe
After Berber's arrest, Rama appoints a new director in charge of the Albanian Road Authority
An apartment on 'Zogu i Parë' boulevard in Tirana is engulfed in flames
Berisha: We were the first opposition to apply for NATO membership after the fall of communism
The Times: Albania, the 'rival' of Greece and Croatia in tourism, how the British are being "seduced" on TikTok
The British are increasingly flocking to Albania. Flight bookings to Albania have increased by 96%. This is proven by an article of the prestigious British "The Times" dedicated to tourism in Albania.
Describing it as a strong 'rival' of Greece and Croatia, "The Times" writes that Albania is facing an influx of tourists coming from Great Britain to visit tourist sites in Albania. One of the clues for the British to come to Albania are social networks, especially TikTok, where videos and images from the beaches of Albania, and not only, are shown.
"TikTok videos featuring Ksamil, a beach resort with crystal clear waters, have been viewed more than 60 million times. A tour to the city of Korça has been added, as well as a multi-day trip to the "Albanian Riviera" that includes the beaches of Durrës, the city of Vlora, the National Park of Llogara and the UNESCO world heritage center in Butrint," the article reads. .
From the data obtained from the flight lines and booking platforms, it appears that bookings have increased by 96% compared to the same period of 2019.
"The Times" writes that another motivating factor for the British is the low prices in Albania, as it compares a lunch and some products with Spain and Greece.
Full article from The Times:
Crystal clear waters, UNESCO world heritage sites and occasional British voices. Albania is struggling to fight organized crime and is competing with Greece and Croatia for tourism that is booming again after the pandemic. Airlines are increasing flights, vacation companies are introducing new tours and major hotel groups are introducing new properties in the country. Travel experts say social media is a powerful force associated with increased interest.
"There are many great users of social media and they have benefited from this. In the past, there was a lot of interest from people who would discover Albania as a country with a communist past. Now they see it in pictures, hear about it and understand that it is a country stunning for the coast and natural beauty," said Ellie Marr, an Albania specialist at Regent Holidays.
TikTok videos featuring Ksamil, a beach resort with crystal clear waters, have been viewed more than 60 million times. Ellie Marr, who has just returned from a family holiday in the country, said it was the diversity of the scenery, including the beautiful coastline, that attracted her.
“Për sa i përket peizazhit, është një kombinim i Greqisë, Kroacisë dhe Malit të Zi. Plus ka një histori vërtet magjepsëse që, me të kaluarën e afërt komuniste, e bën atë tepër intriguese”, tha Marr.
Skyscanner, platforma më e madhe e prenotimeve të fluturimeve në botë, tha se rezervimet për në Shqipëri janë rritur 96 për qind, krahasuar me të njëjtën periudhë të 2019-ës, viti i fundit i udhëtimeve para pandemisë.
EasyJet kishte planifikuar të nisë fluturime direkte tre herë në javë nga Gatëick në Tiranë, në maj 2020, por kjo u vonua për shkak të pandemisë. Linja ajrore tani bën fluturime direkte gjashtë herë në javë.
Në të gjitha linjat ajrore numri i fluturimeve drejt vendit është rritur. Në korrik 2019, 76 fluturime, me 14,000 pasagjerë, u nisën nga Britania e Madhe për në Shqipëri, sipas Cirium, një kompani analitike fluturimi. Ky numër u rrit në 207 muajin e kaluar, me 39,600 vende.
"Kroacia, Mali i Zi dhe Sllovenia kanë qenë të gjithë jashtëzakonisht të zënë këtë verë me disponueshmërinë në fund," tha Tom Barber, bashkëthemeluesi i kompanisë Original Travel që bën matjen e fluksit të turistëve.
“Jemi të sigurt se do të fillojë të ketë një vërshim në Shqipëri. Sigurisht që ne po e shtyjmë atë si një alternativë dhe si një opsion i shkëlqyeshëm për një pushim me makinë me shumë aventura”, vijoi Tom.
ToursByLocals, e cila operon në disa vende të Evropës, ka dëshmuar një rritje gjatë muajve të fundit të britanikëve që rezervojnë turne për pushime në Shqipëri. Është shtuar një tur për në qytetin e Korçës, si dhe një udhëtim shumëditor në “Rivierën Shqiptare” që përfshin plazhet e Durrësit, qytetit të Vlorës, Parkut Kombëtar të Llogarasë dhe qendrës së trashëgimisë botërore të UNESCO-s në Butrint.
Celia Silvani, 31 vjeç, e cila ka rezervuar një udhëtim për në fund të muajit, tha: “Jam frymëzuar nga numri i TikToks që kanë parë në faqen time 'For You' për rivierën shqiptare. Duket absolutisht mahnitëse dhe pak më ndryshe nga ndoshta disa nga pjesët më të njohura të turizmit masiv të Evropës, ku nuk më pëlqen të shkoj.”
Silvani dhe bashkëshorti i saj do të shkojnë në Ksamil dhe Sarandë. “Ne do të fluturojmë për në Korfuz dhe do të marrim tragetin atje, kështu që do të arrijmë të kombinojmë dy vende në një udhëtim. Jam shumë e emocionuar dhe shpresoj që të përmbush pritshmërinë time shumë të madhe të bazuar në TikTok.”
Një tjetër faktor nxitës i kërkesës, janë cmimet e ulëta në Shqipërisë.
"Është me të vërtetë një nga destinacionet ku mund të shpenzosh më pak në Evropë. Ju mund të gjeni një vakt me tre pjata për 10 euro në disa vende. Plus, mund të gjeni një gotë verë për 2 euro dhe një birrë për 1,50 euro”, tha Marr.
Çmimet
Shqipëri
Vakti me tre pjata për dy persona në restorant të nivelit të mesëm: 22 paund (3,000 lekë)
Birrë vendase (0,5 litër): 1,10 paund (150 lekë)
Shishe verë në supermarket (mesatarja): 5,30 paund (728 lekë)
Spain
Mid-range three-course meal for two: £42.32 (€50)
Domestic beer drink (0.5 litre): £2.12 (€2.50)
Supermarket bottle of wine: £4.23 (€4.99)
Greece
Mid-range three-course meal for two: £33.86 (€40)
Beer (0.5 litre): £3.39 (€4)
Supermarket bottle of wine: £5.08 (€6)