Flash News

E-TJERA

The propaganda of the Rama government with the remaining roads

The propaganda of the Rama government with the remaining roads

As is often the case in a pre-election year, several road construction sites have opened with fanfare in recent weeks as the government has engaged in a campaign advertising roads and bridges under construction. But the data of the State Budget, published on the official website of the parliament, suggest that most of the funds required for these launched projects are left to be financed "after 2027", which means that Albanians will have to wait for many, many years before they see really finished works.

The list of Public Investment Projects, a document that is published every year together with the draft budget for the following year, shows that currently the road sector has implemented or conceived general investments worth 157 billion ALL financed from internal sources and 78 billion lek with financing from foreign sources, which are loans or gifts from the European Union. But 38 billion of the planned investments with domestic sources and 45 billion with foreign sources have been left "after 2027", which means that Albanians will have to endure for many, many years traffic and pollution caused by from traffic, as well as from works.

Ring of Tirana

A high number of public officials, including the Minister of Infrastructure Belinda Balluku, published during the last weeks propaganda videos about a bridge that is being built over the Tirana River and that is part of the Ring of Tirana. Works on the Ring of Tirana started in 2010. Fifteen years later, more than half is still not finished. And, according to budget planning, one third of all projects currently under construction are left to be completed after 2027. Tirana's ring road is a total of 27 kilometers long.

The segments currently under construction have been divided into 14 contracts or contract extensions for a total planned cost of 23.7 billion ALL. This does not include previously built segments. By the end of this year, 14 billion ALL of works have been completed or are planned to be completed, while for the years 2025-2027 it is planned that only 1 billion ALL will be spent in this segment. Albania's draft budget relies on three-year planning of public investments, so projects left for after this period are simply described as "to be paid after 2027". And regarding the Ring of Tirana, the amount left to be financed in 2028 and beyond is 7.9 billion ALL or 33% of the entire cost of the segments currently under construction.

Sipas parashikimit, Loti 3 i Unazës, i cili përfshin segmentin nga Pallati me Shigjeta te ish-Shqiponja, pritet të mos përfundojë as në vitin 2027 pasi për vitin 2028 e në vijim janë lënë të paguhen edhe 148 milionë lekë nga kostoja e përgjithshme prej 4.7 miliardë lekësh. Loti 4, i cili përfshin zgjatimin nga ura e re mbi Lanë për në zonën e Kinostudios pritet të vijojë pas vitit 2028 pavarësisht se ka prodhuar deri tani një numër të lartë videosh promocionale të shpërndara nga Rama apo nga Balluku. Qeveria ka përcaktuar 722 milionë lekë ose 30% të të gjithë kostos së segmentit për t’u paguar “pas vitit 2027”.

Lotet 6 dhe 7 duket sikur nuk do të përfundojnë kurrë pasi për këto, 55 dhe 61% e financimit respektivisht janë lënë për “pas vitit 2027”.

Tiranë-Durrës

Zgjerimi i autostradës Tiranë – Durrës me një korsi shtesë në secilën anë është projekti tjetër që ka nisur me fanfara por që, nëse shikohet plani i financimit, do të duhen edhe shumë e shumë vite durim para se të bëhet realitet. Sipas projektbuxhetit, ky investim do të kushtojë 12.5 miliardë lekë por vetëm faza e parë dhe faza e dytë, të cilat nisin nga Tirana, pritet të mbarojnë, nëse nuk do të ketë vonesa, në vitin 2027 ndërsa faza e tretë, e katërt dhe e pestë, do të nisë në vitin 2027 për të përfunduar në një kohë të pacaktuar diku “pas vitit 2027”.

Segmenti tjetër, Kombinat – Ndroq – Plepa, është premtuar gjithashtu të zgjerohet dhe të rindërtohet. Ky segment i ndërtuar gjatë kohës së pushtimit fashist ka pësuar ndryshime të pakta përgjatë dekadave dhe kuptueshëm, është në gjendje shumë të degraduar. Taksapaguesve u është kërkuar të shpenzojnë 4.8 miliardë lekë për rikonstruksionin e këtij segmenti, por plani i financimit parashikon që 2.3 miliardë lekë të përdoren “pas vitit 2027”, pra rruga mbetet praktikisht për t’u gëzuar diku në mandatin e pestë ose të gjashtë.

Korridori 8

Segmenti nga dalja e qytetit të Elbasanit për në Qafë Thanë ka filluar sakaq të punohet për t’u ndërtuar. Kostoja totale e projektit e vlerësuar aktualisht është 22 miliardë lekë. Nga këto, 9 miliardë lekë mbeten “për t’u paguar pas vitit 2027”. Qeveria ka në plan të ndërtojë edhe një segment të ri nga Elbasani për në Lekaj të Kavajës me kosto 18 miliardë lekë. Ky segment planifikohet të përfundojë në vitin 2027, nëse nuk do të ketë vonesa.

Perspektivë e largët për By-Pass-et

Qyteti i Elbasanit është kthyer aktualisht në pikën ndoshta më të ngarkuar të transportit rrugor në Shqipëri për shkak se qyteti disponon vetëm një unazë por jo një by-pass. Projekti për një by-pass është konceptuar, por punimet për të pritet të vijojnë përtej vitit 2028. Konkretisht, sipas dokumentit të Ministrisë së Financave për investimet publike, për këtë segment nuk është gjetur ende një financues i huaj ndërsa kostoja e përgjithshme e planifikuar është 22.3 miliardë lekë. Dokumenti cakton se 21.4 miliardë lekë ose 96% e projektit është “vlerë e bartur pas vitit 2027”.

Similarly, the 'by-pass' of Tirana, which should connect the northern highway and the Tirana-Durra highway with the Elbasan highway, is planned to cost 24 billion ALL. Financing has been agreed with WBIF/IBRD but 96% of the expenses are "carried value after 2027".

The government currently has no plans to build a wider road in the direction of Shkodra, while the Qukës - Qafë Pllocë road, which began to be built in 2015, according to the financing plan, will not be completed before 2028./ BIRN

Latest news