
Flash News
Ceno Klosi with over 800 stolen votes, Balluku finds the reason is the tiredness of the counters
"Fast & Furious" in the former Block, police chase an Audi Q8, 4 cars collide
Car hits two tourists on a motorcycle in Fushe Arrëz, one of them dies
Serious accident in Thumanë, one dead, 3 injured
Durrës Court suspends the director of Pre-University Education from duty
Television media become an 'extension' of party propaganda during the campaign
In less than two weeks, 3.7 million Albanian citizens at home and abroad will have the opportunity to head to the ballot boxes or mailboxes to elect the deputies who will represent them in the new legislature of the Assembly.
More than 2,000 candidates for MPs from 3 coalitions and 8 political parties are competing in these elections. But while there is no shortage of options to choose from – with both established and new parties in the running, information about the candidates and the electoral campaign remains limited.
Data on the coverage of the election campaign in its first two weeks, in 18 major audiovisual media in the country, indicate a marked lack of pluralism in the audiovisual media spectrum, where coverage of the candidates is focused on the two main leaders of the major political parties - Prime Minister Edi Rama and the leader of the opposition, Sali Berisha.
Only these two political actors received more than 81% of the television time in news editions, an indication of the lack of representation of different political offers in the media market.
“This shows that the media has finally lost its independence to inform, as it is not only technically dependent on the direction of the parties, but also conceptually has lost its mission, which is to send a journalist to the field to bring us the truth,” said Koloreto Cukali, chairman of the Albanian Media Council, a self-regulatory mechanism.
"For a long time now, the media has no longer had the freedom to choose what to broadcast during elections, and this is a very big problem," he added.
According to the Electoral Code, television stations are required to provide balanced, pluralistic and impartial coverage during the election campaign, respecting the standards of professional journalism and avoiding the use of hate speech.
The Code also stipulates that broadcasters must allocate equal airtime to the two largest parliamentary parties, and these parties must not receive more than twice the airtime of smaller political parties represented in the Assembly.
To control compliance with the Electoral Code, the legislator has mandated the Audiovisual Media Authority, AMA, to monitor the time reserved for each electoral subject during the campaign and to report the data to the Central Election Commission.
AMA data analyzed by BIRN shows that the country's main media outlets – including the public broadcaster – did not respect the provisions of the Electoral Code during the first two weeks of the election campaign.
DP-SP dominate news editions
Gjatë dy javëve të parë të fushatës për zgjedhjet parlamentare të 11 majit, BIRN analizoi të dhënat për minutazhin e subjekteve zgjedhore gjatë edicioneve informative në 18 televizione – të cilat tregojnë për një anësi të theksuar ndaj dy subjekteve të mëdha politke.
Sipas të dhënave, Kolacioni PD – Aleanca për Shqipërinë Madhështore mori pjesën më të madhe të mbulimit, 49.6% të kohës totale të transmetimit, e ndjekur nga afër nga Partia Socialiste me 44.8%.
Të gjitha subjektet e tjera politike së bashku – duke përfshirë partitë më të vogla dhe koalicionet e reja – morën mbulim minimal – më pak se 2% të kohës totale të transmetimit individualisht.
Megjithëse koalicioni i Partisë Demokratike udhëheq në mbulimin total në edicione informative, në tre stacionet kryesore private kombëtare – Top Channel, TV Klan dhe Vizion Plus, të cilat kontrollojnë pjesën dërrmuese të audiencës televizive, Partia Socialiste kryesoi me 52.4% të kohës së transmetimit, krahasuar me 44.6% për koalicionin opozitar.
Transmetuesit publikë (RTSH 1 dhe RTSH 24) demonstruan një shpërndarje pak më të balancuar, megjithëse ende të dominuar nga dy subjektet kryesore, secili duke marrë rreth 44-45% të kohës së transmetimit.
Projektorët mbi Ramën dhe Berishën
Monitorimi i aktorëve politikë të paraqitur në edicionet e lajmeve gjatë dy javëve të para të fushatës nxjerr në pah një përqendrim dërrmues të mbulimit mediatik tek dy udhëheqësit kryesorë politikë.
Në 18 stacionet kryesore televizive së bashku, Sali Berisha mori 41% të kohës së transmetimit, ndërsa Edi Rama pasoi nga afër me 40%.
Të gjithë aktorët e tjerë politikë sëbashku përbënin vetëm 19% të kohës totale të transmetimit, duke sinjalizuar një mungesë të thellë të diversitetit në përfaqësimin politik në media.
Trendi ishte i ngjashëm edhe në transmetuesit publikë – RTSH 1 dhe RTSH 24, ku Berisha dhe Rama së bashku morën mbi 80% të kohës së mbulimit.
Në tre stacionet kryesore private kombëtare -Top Channel, TV Klan, Vizion Plus, kryeminitri Edi Rama siguroi më shumë se gjysmën (50.3%) e kohës së transmetimit, Berisha mori 42%, ndërsa aktorët e tjerë u reduktuan në vetëm 7.8% të hapësirës informuese.
Sipas Koloreto Cukalit, ky përqendrim i diskursit vjen si pasojë e asgjësimit të formacioneve politike në favor të liderit politik.
“Prej shumë kohësh, të paktën në partitë e mëdha, shohim një diktaturë partiake: një individ që ngrihet duke asgjësuar vullnetin, votën, pluralizmin dhe demokracinë brenda partisë – duke shkatërruar partinë për t’u ngritur vetë,” tha ai.
Transmetimet Live
Ndryshe nga edicionet informative, transmetimet e drejpërdrejta të aktiviteteve elektorale gjatë fushatës në televizione nuk rregullohen nga Kodi Zgjedhor.
Ky hendek ligjor u ka dhënë mundësi partive politike të mëdha ta keqpërdorin influencën që ato kanë në mediat audiovizive, duke i dhënë vetes një avantazh të ndjeshëm në mbulimin mediatik të fushatës.
Vetëm brenda dy javësh, 18 stacionet televizive të monitoruara i kushtuan gjithsej mbi 383 orë (23,013 minuta) transmetimeve të drejtpërdrejta aktiviteteve elektorale.
Partia Socialiste zuri 48.2% të kësaj kohe, ndërsa Aleanca për Shqipërinë Madhështore e ndoqi nga afër me 47.7%.
Të gjitha subjektet e tjera politike, të marra së bashku, morën vetëm 4.1% të kohës së transmetimeve ‘live’, duke e kufizuar më tej mundësinë e tyre për të arritur një audiencë të gjerë televizive.
Duke transmetuar drejtpërdrejt aktivitetet politike pa input gazetaresk, pa pyetje kritike apo pa kontekst editorial, mediat rrezikojnë të shndërrohen në platforma propagande të mesazheve të fushatës, duke mos përmbushur rolin e tyre si mediume të pavarura që informojnë votuesit.
Për ta ilustruar më mirë këtë pabarazi vlen fakti se vetëm Partia Socialiste në pushtet, mori mbi 185 orë transmetim të drejtpërdrejtë gjatë kësaj periudhe, ndërsa subjektet e vogla politike u përballën me vështirësi për të siguruar edhe një ekspozim minimal.
“Media tashmë është kthyer thjesht në një zgjatim teknologjik të regjisë së partive; ajo thjesht ndihmon për të propaganduar dhe për të transmetuar më tej një sinjal të prodhuar nga dikush tjetër,” vlerën Koloreto Cukali.
Kreu i Këshillit të Medias është pesimist edhe për pjesën e mbetur të fushatës, ndërsa nuk pret ndonjë hov cilësor për t’u informuar përpara se qytetarët t’i drejtohen kutive të votimit,
“Ndryshimi do të vinte vetëm nëse media do të bënte një përpjekje, sado të vogël, për të qenë e pranishme me gazetarët e saj në fushatë, por unë nuk besoj se kjo do të ndodhë,” tha ai.
“Nuk shoh asnjë lloj vullneti nga ana e mediave për të ndryshuar status quo-në e informacionit, dhe sigurisht nuk shoh as ndonjë lëvizje brenda ‘establishment’-it politik për të ndryshuar mënyrën se si ata e orientojnë fushatën në aspektin e PR-it,” shtoi ai.
Liderët bojkotojnë debatet
Moniorimi i emisioneve të debatit gjatë dy javëve të para të fushatës, shfaq një situatë më pluraliste krahasuar me edicionet e lajmeve dhe transmetimet e drejtpërdrejta.
Gjatë kësaj periudhe, Koalicioni Partia Demokratike – Aleanca për Shqipërinë Madhështore mori pjesën më të madhe të kohës televizive (49.3%), e ndjekur nga Partia Socialiste me 27.4%.
Edhe subjektet e tjera politike, duke përfshirë koalicionet më të vogla dhe partitë e reja, siguruan së bashku më shumë kohë transmetimi sesa në formatet e tjera televizive, por përfaqësimi individual mbeti shumë i kufizuar.
Ndërsa emisionet politike ofruan hapësirë disi më të gjerë për zëra të ndryshëm, polarizimi i debatit dhe mungesa strategjike e figurave kryesore, vazhduan ta kufizonin pluralizmin kuptimplotë dhe përballjen kritike mes palëve.
Sali Berisha received 9.6% and Edi Rama only 4.3% of the total airtime in the debate shows. Among the individuals who received more than 1% of airtime were figures such as Jorida Tabaku, Belind Këlliçi, Lulzim Basha and Endrit Shabani, reflecting a broader but fragmented representation, often without direct confrontation between the main contenders in the elections.
Even though for the first time in the May 11 elections the diaspora will express its political will at the ballot boxes, only 8% of the total broadcast time on the debate show was dedicated to this topic in the first two weeks of the campaign on the main audiovisual media - Top Channel, TV Klan and Vizion Plus.
Apart from a dedicated segment broadcast on the "Opinion" show on TV Klan with the CEC chairman, coverage of this essential innovation for the parliamentary elections has been absent from political shows.
A few minutes of political advertising
During the first two weeks of the campaign, 16 of the 18 major television stations aired political advertisements. However, the total volume of political advertising remained very limited, with only 74 minutes of advertising recorded across all television stations during this period.
Within this modest volume, the Democratic Party – Alliance for Greater Albania Coalition accounted for the vast majority, with 80% of the total advertising airtime, while the Socialist Party was responsible for 18.2% of the time. The other political entities together accounted for only 1.8% of the total.
These data show that political advertising in audiovisual media played a secondary role in the first two weeks of the campaign. Instead of political advertising, the communication strategies of political parties and candidates seem to have relied more on online and social media advertising, as well as 'live' broadcasts of campaign events./ BIRN
Latest news





Lufta në Gaza/ Pse Netanyahu do vetëm një armëpushim 60-ditor, jo të përhershëm?
2025-07-02 21:56:08
US suspends some military aid to Ukraine
2025-07-02 21:40:55



Methadone shortage, users return to heroin: We steal to buy it
2025-07-02 20:57:35
Government enters oil market, Rama: New price for consumers
2025-07-02 20:43:30
WHO calls for 50% price hike for tobacco, alcohol and sugary drinks
2025-07-02 20:41:53







Israel agrees to 60-day ceasefire in Gaza, but many unanswered questions remain
2025-07-02 18:35:27
The weather in Germany is going "crazy", temperatures reach 40°C
2025-07-02 18:22:21

"Fast & Furious" in the former Block, police chase an Audi Q8, 4 cars collide
2025-07-02 17:59:25
"Birth on a tourist visa? US Embassy warns Albanians: This is prohibited!"
2025-07-02 17:48:16


BIRN: Fier recount reveals vote trafficking within open political party lists
2025-07-02 16:57:19

CEO and former director of 'Bankers Petroleum' arrested in Fier
2025-07-02 16:40:42
Car hits two tourists on a motorcycle in Fushe Arrëz, one of them dies
2025-07-02 16:33:23



Fire at the Elbasan Incinerator Landfill, Prosecution Launches Investigations
2025-07-02 15:34:54
What you need to know if you travel to a country with active volcanoes
2025-07-02 15:33:03



EU proposes 90% reduction in greenhouse gases by 2040
2025-07-02 14:50:23
Europe is burning from the heat / Italy and France are on maximum alert
2025-07-02 14:36:52

Moscow's contradictory statements: Is the friendship with Vučić breaking down?
2025-07-02 14:21:05
'I lost my battle': Sea warming is killing fishing in Albania
2025-07-02 14:08:35
Sekretet kimike që ndihmojnë në mbajtjen e mjaltit të freskët për kaq gjatë
2025-07-02 14:01:26

Denmark makes historic decision to make military service mandatory for women
2025-07-02 13:44:33
The appeal of the GJKKO leaves former judge Pajtime Fetahu in prison
2025-07-02 13:30:20
Productivity losses could reduce GDP by 1.3% as a result of extreme heat
2025-07-02 13:21:04
He abused his minor daughter, Zamir Meta is left in prison
2025-07-02 13:04:04

Waste burning in Elbasan, Alizoti: They are poisoning people and stealing money
2025-07-02 12:48:39
Civil disobedience continues in Serbia, dozens of people detained
2025-07-02 12:40:32
Rama's government was born under the sign of garbage and will end like this
2025-07-02 12:28:09
Water prices increase in the municipalities of the Elbasan region
2025-07-02 12:13:38
Civil disobedience continues in Serbia, what is happening in Belgrade?
2025-07-02 12:07:44
Serious accident in Thumanë, one dead, 3 injured
2025-07-02 11:54:42
Durrës Court suspends the director of Pre-University Education from duty
2025-07-02 11:49:27
Plenary session on Thursday, what is expected to be discussed
2025-07-02 11:36:43
Europe is burning from heat waves/ What is the 'thermal dome' phenomenon?
2025-07-02 11:26:25
Wanted by Italy for murder, 45-year-old arrested in Vlora
2025-07-02 11:19:31
Fire situation, 28 fires reported in 24 hours, 2 still active
2025-07-02 11:13:20
"Buka" file, preliminary hearing for Ahmetaj postponed to July 17
2025-07-02 11:03:30


Baçi: Belinda Balluku and Ceno Klosi, the most dangerous "gangs" in Fier
2025-07-02 10:32:09
Zamir Meta, suspected of sexually abusing his daughter, arrives in court
2025-07-02 10:21:33

Trump: Israel has agreed to a 60-day ceasefire in Gaza
2025-07-02 10:01:55
Fire continues at Elbasan landfill
2025-07-02 09:51:13

Dates to note during July, important events will occur
2025-07-02 09:31:45
The hearing for Jorgo Goro's claim is postponed
2025-07-02 09:24:19



Foreign exchange, the rate at which foreign currencies are sold and bought
2025-07-02 08:42:31

52% of pensioners did not receive full pension in 2024
2025-07-02 08:27:18
Horoscope, what do the stars have in store for you today?
2025-07-02 08:13:36
Hot weather, Wednesday brings high temperatures
2025-07-02 07:59:16
Morning Post/ In 2 lines: What mattered yesterday in Albania
2025-07-02 07:46:15
Heatwave sweeps across Europe, Spain and England record hottest June ever
2025-07-01 22:57:41






Golem and Qerret without water at the peak of the tourist season
2025-07-01 21:09:32

Euractiv: Italy-Albania migrant deal faces biggest legal challenge yet
2025-07-01 20:53:38
BIRN: Brataj and Fevziu victims of a 'deepfake' on Facebook
2025-07-01 20:44:00

Vlora by-pass, work delays and cost increases
2025-07-01 20:24:29



Milan are expected to give up on the transfer of Granit Xhaka
2025-07-01 19:41:25
