Flash News

KRYESORE

The impact of the Open Society Foundation: How Darian Pavli was appointed a judge at the ECHR with the help of Rama and Soros

The impact of the Open Society Foundation: How Darian Pavli was appointed a

At a time when Alexander Soros has announced his intention to concentrate the activities of the Open Society in the Balkans, Ukraine and Moldova, Grégor Puppinck reveals how the Open Society of the Soros family has managed to extend its power in and through Albania, in European institutions.

Historically, Open Society Foundations (OSF) have been particularly active and influential in Central Europe. Albania is an example of this investment and influence strategy. This small country has only 2.7 million inhabitants, with an extremely low GDP per capita of €6,000 per year. It is also said to be the country "most affected by administrative corruption, the highest in the region, with 57% of citizens being asked for a bribe at least occasionally and 47% participating in corrupt transactions," according to Euractiv. The country is a hub for drug trafficking, human trafficking, money laundering... It is also a major base for the OSF.

Since 2013, the country is governed by the socialist Edi Rama, a close associate of George and Alexander Soros. Soros and Edi Rama meet regularly and call themselves "brothers". Between 1992 and 2020, George and Alexander Soros' Open Society Foundations invested over $131 million in Albania, supporting Mr. Rama's rise to power and then his government. Therefore, the influence of the OSF in Albania is considerable, so much so that Ilir Meta, the former president of Albania, accused George Soros of trying to capture the state.

After the election of Mr. Rama as prime minister, one of the main operations of the OSF was the promotion of reform in the justice system in Albania. According to Andi Dobrush, Executive Director of OSF Albania, "OSF Albania has been the main financier of the entire reform process". OSF has also worked in cooperation with the Democratic administration of the USA, through USAID and with the European Union. USAID contributed $60 million from 2000 to 2015 to Albania's justice sector, with OSF helping to distribute these amounts. Some US senators have expressed concern about this cooperation, which they believe is aimed at strengthening the government's power over the justice system.

The judicial reform includes a reorganization of the judicial appointment system and an anti-corruption selection mechanism. The opposition has denounced this reform as aiming to enable the government to take control of justice. The role of OSF in this reform was especially denounced.

Pikërisht në këtë sfond, në vitin 2019, qeveria shqiptare do të emëronte tre kandidatë për postin e gjyqtarit në GJEDNJ. Zgjedhja e qeverisë ishte Sokol Berberi, Marjana Semini dhe Darian Pavli. Berberi dhe Pavli janë ish-punonjës të OSF-së dhe lojtarë në procesin e reformës në drejtësi, ashtu si edhe Artur Metani, Kryetar i komisionit kombëtar që përpiloi listën e ngushtë. Metani është edhe vëllai i ministres socialiste Eglantina Gjermeni dhe këshilltar i kryeministrit.

Shtypi vendas shprehu keqardhje për faktin që këta tre kandidatë nuk i ishin nënshtruar procedurës kundër korrupsionit, ndryshe nga sa do të kishte lënë të nënkuptohej qeveria, pasi zoti Berberi ishte larguar nga drejtësia ndërsa z. Pavli nuk kishte qenë kurrë magjistrat.

Në fund, ishte zoti Pavli ai që u zgjodh në GJEDNJ nga Asambleja Parlamentare e Këshillit të Evropës. I lindur në vitin 1975 në Vlorë, Shqipëri, Darian Pavli është një student i diplomuar i Universitetit të Evropës Qendrore në Budapest, universiteti i themeluar dhe financuar nga George Soros. Ai ka punuar për Human Rights Watch (e financuar gjithashtu nga OSF), si dhe për Shoqërinë e Hapur midis 2003 dhe 2017, veçanërisht në Nju Jork. Ai është shtetas amerikan. Puna e tij përfshinte procese gjyqësore strategjike me synimin për të prodhuar efekt politik nëpërmjet jurisprudencës. Darian Pavli është kushëri i kryeministrit Rama.

Në vitin 2015, ai u bë këshilltar i komisionit të posaçëm parlamentar të Kuvendit të Shqipërisë për reformën në drejtësi, më pas u rikthye në OSF, si drejtor programi për Shqipërinë. Ai gjithashtu punon me Këshillin e Evropës dhe Bashkimin Evropian për reformën në sistemin e drejtësisë shqiptare. Z. Pavli ka pasur kështu një karrierë tipike si avokat i Shoqërisë së Hapur.

Ai nuk ka pasur asnjëherë përvojë si gjyqtar dhe paraqitet si avokat. Ligji shqiptar kërkon 15 vjet përvojë si gjyqtar, profesor i drejtësisë ose avokat për t'u emëruar si gjyqtar në GJEDNJ. Kjo ngre një pyetje serioze nëse zoti Pavli pretendon të jetë avokat i lartë. Ai jo vetëm që nuk specifikon asnjëherë se cilës shoqatë i avokatëve i përket, apo viti në të cilin është pranuar, por është i panjohur edhe për shoqatat e mëdha të avokatëve amerikanë si Nju Jorku dhe Uashingtoni. Sa i përket Dhomës së Avokatëve të Shqipërisë, ajo çuditërisht refuzon të sqarojë këtë pikë me arsyetimin se ka të bëjë me jetën private të zotit Pavli. Një tjetër çudi është se në çështjet juridike në të cilat ai ka qenë i përfshirë, si rasti El-Masri, z. Pavli nuk vepron si avokat, por përfaqësohet nga një avokat. Një deputet i Asamblesë Parlamentare të Këshillit të Evropës e kishte ngritur këtë pyetje, por ajo nuk iu përcoll asnjëherë Komitetit të Ministrave të Këshillit të Evropës, dhe kështu mbetet pa përgjigje edhe sot e kësaj dite.

After being appointed to the ECHR, Mr. Pavli adjudicated cases challenging the compatibility of Albania's judicial reform with the European Convention, placing himself in a clear conflict of interest on several occasions. A part of the Albanian press has denounced this conflict of interest. This is even more impressive given that the subject of these trials is very political and strongly contested by the opposition.

As for Mr. Sokol Berberi, who also worked with the OSF, it is said that he was dismissed from the Council of Europe because of his relationship with Agron Xhafajn, an international drug trafficker. He is also the brother-in-law of Fatmir Xhafajt, the interior minister of Rama, who resigned in 2018, "less than a week after a major police operation against organized crime and drug trafficking". This did not prevent the Albanian government from appointing Mr. among others, with the reform of justice in Albania.

This is just one example of the influence of OSF in a poor and corrupt country like Albania.

This situation shows how difficult it is to make a pan-European institution, consisting of a part of these countries, work. What is true for Albania is also true for other European countries. A senior Council of Europe official told me recently: "You would not believe how difficult it is to find suitable candidates for the ECtHR in some countries. This difficulty is understandable, but hard to accept when it touches composition of the highest court of Europe.

Source:  The European Center for Law and Justice

Latest news