Flash News

E-TJERA

Fiks Fare Investigation / Unsafe Elevators! ISHMT in 1429 elevators has controlled only 336

Fiks Fare Investigation / Unsafe Elevators! ISHMT in 1429 elevators has

The elevators of the palaces are becoming more and more a problem for the residents as a result of successive and various defects.

Almost every day, frightened citizens use elevators without knowing whether they are certified or tested within all technical conditions. During the month of May, 3 different cases of elevator malfunctions occurred within just a few hours!

On May 15, 2022, an elevator at the Mother Teresa Hospital Center was disconnected and as a result, a patient and the accompanying nurse were injured.

And a day later, on May 16, in a building complex near Kavaja Street, an elevator was engulfed in flames, resulting in only material damage. And only within a few hours on the same day another elevator was engulfed by flames in the 1 Maji neighborhood of the city of Vlora.

Fiks Fare camera, in a few days observation has noticed that many residential complexes do not have an elevator that can have all the security elements. And moreover residents of these complexes tell their experiences of incidents that happened to them in the elevator.

An elderly woman points out that when she is in situations where she is stuck in the elevator, she jumps a few times into it and then has to open it forcefully from the inside, as the administrators are not always in those moments.

To better understand what a real elevator should look like and to get a closer look at the situation, Fiks Fare journalists in collaboration with a licensed elevator technician, Renaldo Staka have conducted an observation in an area of the capital.

Where from this observation it resulted that this elevator had to be blocked by the State Inspectorate of Market Surveillance, because it was out of any technical standard. With unsafe ropes, holes filled with paper and cigarette butts.

Arben Dervishaj, secretary of the Builders Association in Albania says that regarding the problems of elevators there are 2 things. The part that must be completed by the construction company and the rest that belongs to the residents or those who will use it.

“Kur flasim për kompanitë e ndërtimit ata e bëjnë të gjithë procedurën sepse nuk mund të kolaudohet. Ka disa protokolle te sakta për përcaktimin e tyre. Duhet bërë kontroll teknik, të gjitha provat teknike, për të parë si funksionojnë sistemet dhe përshkruhen në librin e ashensorëve. Ashensorët kanë nevojë për një mirëmbajtje rutine të cilat duhet t’i bëjnë kompanitë e specializuara”, thotë ai .

Më pas ai shpjegon se një herë në 20-25 vite motori duhet të ndërrohet ka kohën e vjetërsisë. Nëse ashensorët do te mirëmbaheshin sipas protokollit dhe siç i kërkon inspektorati teknik nuk kishim për t’i pasur këto probleme. Ashensori duhet patjetër të kontrollohet 1 herë në  vit. Këta ashensorë i merr në dorëzim inspektorati ai ka për detyrë t’i marrë.

“Duhet rritur roli i inspektoratit ndoshta burimet njerëzore të inspektoratit janë të vogla për të gjithë këtë sasi ashensorësh. Të drejtat e plota i ka në letër por ne nuk po shohim asgjë”, përfundon z. Dervishaj.

Përsa i përket një përgjigje  që vetë Inspektorati Shtetëror i Mbikëqyrjes së Tregut dërgoi për redaksinë e Fiks Fare në lidhje me numrin e ashensorëve të regjistruar  pranë këtij institucioni, numrit të inspektorëve, strukturave të liçensimit për këto pajisje, si dhe kontrollet që janë bërë përgjatë një viti.

Ky institucion na tha se gjithsej janë të regjistruar  1429  ashensorë ndërkohë që për periudhën Prill 2021-2022 janë kryer vetëm 336 inspektime. Inspektorati Shtetëror i Mbikëqyrjes së Tregut ka gjithsej 4 Drejtori me 80 punonjës në total.

Regarding the licensing structure of elevators in our country, these companies are private, ISMT does not have such a structure. TCH

Latest news