Flash News
Ambulance collides with motorbike in Tirana, one injured
Berisha: Rama and Balla organized assassinations against me, but they failed
Indictment of SPAK, Berisha: They brought the charity of my son-in-law and daughter as proof of corruption
Berisha-SPAK prosecutors: You published the names of autistic children who accepted charity, monsters who violate every human code
The criminal group that distributed drugs near schools in Tirana was hit, 24 were arrested, 1.8 kg of cocaine was seized
The giant steel structure at the entrance to the city of Kukes returned to a construction site in May, after a long hiatus.
Light brown in color as a result of rust, the steel arch is expected to rise above the legs of the bridge that will connect the two sides of Fierza lake and is considered the second most important work on the Nation's road, after the Kalimash tunnel.
"There are about 20 Italian and Romanian specialists who are working mainly with welding. It is not known when it will end, but it will take a long time," says the site guard, wearing a work shirt with the inscription "Cimolai", a well-known Italian firm in the construction field.
The construction of the great bridge of Kukës is an early promise of the Albanian government and became part of the concession contract for the construction and maintenance of the Milot-Morina highway that connects Albania with Kosovo, with an estimated cost of 15 million euros.
Since then, Prime Minister Edi Rama has often promoted the great Fierza bridge on his Facebook page and just as often has changed the deadlines for its completion.
In August 2020, Rama said that work on the construction of the ramp and the release of the bridge arch started in September of that year. Two months later, the head of the government added that the Kukes bridge will be completed in the spring of 2021. On the morning of January 23, 2023, Rama wrote that the bridge was expected to be fully completed by spring.
However, BIRN learned that the costs have doubled, while the works are still far from being completed.
The concession company "Albanian Highway Concession", AHC, has recently contracted the Italian company "Cimolai" to advance the work started four years ago by another Italian company.
"We are in the phase of reviewing the welds and the project in general. After about a month, the final assessment of the project is made, where it will be possible to throw the bridge on its feet through floating concrete tubs. The idea is that it will be ready in a month," said Spartak Tumani, administrator of AHC.
However, this does not mean that the bridge will be ready for traffic.
“Pas hedhjes së urës në këmbët e saj do të ketë testime të vazhdueshme, pasi është një vepër shumë komplekse që për herë të parë ndërtohet në Shqipëri. Kompanisë italiane të zbatimit të projektit, “Cimolai”, do i kërkohet disa muaj kohë që të bëjë testimet dhe vlerësimin e përgjithshëm të projektit,” sqaroi Tumani.
Përfaqësuesi i kompanisë koncesionare AHC, i tha BIRN se preventivi i urës bashkë me TVSH kapte tashmë vlerën e 30 milionë eurove.
“Jemi të interesuar që ta mbarojmë veprën sa më shpejt, pasi kjo bëhet me financim të koncesionarit dhe financimi është i garantuar. Nëse projekti shkon sipas parashikimeve, ura mund të jetë gati në fund të vitit 2023,” tha Tumani.
Autostrada e pagëzuar si “Rruga e Kombit” filloi të ndërtohej në vitin 2007 nga qeveria e kryeministrit Sali Berisha dhe kushtoi mbi 1 miliardë euro. Ndërtimi i rrugës u shoqërua me akuza për abuzime me fondet, korrupsion dhe shpërdorim detyre.
Koncesioni për mirëmbajtjen e saj u dha po ashtu pas një sërë debatesh dhe akuzash në vitin 2016 nga qeveria e kryeministrit Edi Rama në favor të konsorciumit të kompanive Salillari dhe Kastrati, që kontrollojnë 50 me 50 kompaninë koncesionare AHC.
Një projekt i urës së madhe mbi liqenin e Fierzës përfundoi në gusht të vitit 2009, kohë në të cilën u lëshua për qarkullim edhe autostrada Rrëshen-Kalimash-Morinë. Por projekti u ndryshua më pas nga kompania koncesionare AHC.
Inxhinieri Faruk Kaba, pjesë e ekipit të parë projektues të urës, i tha BIRN se një dekadë më parë projekti nuk gjeti zbatim për shkak të mungesës së financimit.
Kaba shtoi gjithashtu se pas dhënies së rrugës me koncesion, disa kompani të huaja, mes së cilave edhe një kompani kroate, ishin ofruar për ndërtimin e urës, por ishin refuzuar nga koncesionari për shkak të kostove më të larta nga sa parashikoheshin në kontratë.
Gjithsesi, Kaba e mburri projektin final të urës.
“Kjo do të jetë një vepër panoramike dhe mjaft e bukur. Kjo urë bashkë me aeroportin do jenë krenaria e Kukësit,”tha Kaba për projektin e ri të urës.
Por jo të gjithë janë të lumtur me projektin.
Kryebashkiaku i Kukësit, Safet Gjici i tha BIRN se mbyllja e urës ekzistuese dhe vënia në funksionim e urës së re do ta kthente qytetin e Kukësit në një xhep dhe pa akses në rrugën e Kombit.
The solution offered by the Ministry of Infrastructure for the construction of a roundabout in Gostil is opposed by Gjici, as it directs traffic towards the city center. The mayor said that he had sent his proposals to the ministry, but had not received a response.
"It is a real problem. We must definitely have a bypass to access Kukësi," said Gjici, adding that as mayor he would not allow heavy tonnage cars through the city.
"The Ministry should give up the current project and change it, otherwise make the ring of the city of Kukës, where the latter is much more expensive than the project we claim," concluded Gjici. Reporter.al