Flash News

Ditari i Opozitës

DP: ARRSH announces 6 procedures for the Elbasan-Lekaj project, tenders with predetermined winners

DP: ARRSH announces 6 procedures for the Elbasan-Lekaj project, tenders with

The Democratic Party says that ARRSH has announced 6 procedures for the Elbasan-Lesaj project, part of Corridor VIII.

In a statement to the media through Anticorruption spokesperson, Genta Vangjeli, DP said that the limit value of the six procedures in total is calculated at around 150 million euros.

Vangjeli asked SPAK to investigate the tendering procedure, since with the above actions, CA officials are committing the criminal offenses of "Abuse of duty" and "Violation of the equality of participants in public tenders or auctions".

Statement from Anticorruption spokesperson, Genta Vangjeli:

The Albanian Road Authority has announced in the procurement system six procedures related to the Elbasan-Lekaj project, part of Corridor VIII.

The limit value of the six procedures in total is calculated at around 150 million euros, divided into road segments as follows:

"Construction of the road axis Elbasan - Paperr Phase I" (3.5km)

"Elbasan - Paperr Phase II road axis construction" (3 km)

"Construction of the road axis Elbasan - Paperr Phase III" (2.4 km)

"Construction of the Paperr road axis - Ura e Grykshit, Phase I" (3.5km)

"Construction of the Paperr road axis - Ura e Grykshit, Phase II" (3 km)

"Construction of the Paperr road axis - Ura e Grykshit, Phase III" (3.25km)

The length of the axis of the road published in these 6 procedures is less than 19 km, so the km is calculated at a value of 9.4 million euros with VAT.

The relevant documents for these procurement procedures were drawn up in open violation of Law 162/2020 "On Public Procurement" as amended and VKM no. 285, dated 19.05.2021 "On the Approval of Public Procurement Rules" (amended), creating conditions to predetermine the winners.

1. The Contracting Authority has invented the division of procedures into stages, although this concept is not used in the open procedure when it comes to the same object.

2. The calculation of the value of the contract for the "Elbasan-Lekaj" road axis, part of Corridor VIII, was carried out in violation of Article 12 point 8 of VKM no. 285, dated 19.05.2021 "On the Approval of Public Procurement Rules" (amended). …..since for the purpose of calculating the value of the contract, the total value must be taken into account …..

In this case, ARRSH should develop a single procurement procedure, increasing the competition and participation of foreign or local operators in order to complete the work as a whole.

3. Ky segment rrugor i ndarë në 6 lote, të ashtuquajtuara faza, ku secila është personalizuar mbi bazën e kritereve që plotësojnë operatorë ekonomikë të caktuar, dhe jo mbi kriteret reale që duhet të plotësohen për përmbushjen e kontratës, janë në kundërshtim me LPP nenin 2 pika “c” dhe “d”, nenin 3 pika 2, neni 21 pika 1, të cilat ngarkojnë me përgjegjësi AK si garantues në respektimin e parimeve të trajtimit të barabartë, transparencës, konkurrencës dhe mosdiskriminimit, të parashikuara në këtë ligj.

Në pikën 2.3, të “kritereve të veçanta të kualifikimit” në DT, është kërkuar që shoqëritë e huaja duhet të bëjnë ekuivalentimin e licencave profesionale…..

Së pari, ky kriter rezulton të jetë vendosur në kundërshtim me ligjin, pasi afati i fundit për paraqitjen e ofertave është 33 ditë ndërsa afati për procedurën e ekuivalentimit është 38 ditë dhe në një afat të tillë, kompanitë e huaja e kanë absolutisht të pamundur të paraqesin dokumentacionin për njehsim të liçencës.

Së dyti, ky detyrim bie ndesh me ligjin nr. 8402, datë 10.9.1998 “Për kontrollin dhe disiplinimin e punimeve të ndërtimit” të ndryshuar, Neni 8, pasi kushti ligjor është që zbatimi i punimeve të ndërtimit kryhet vetëm nga persona juridikë, privatë ose publikë, vendas ose të huaj, të pajisur me licencën përkatëse, dhe jo pjesëmarrja në një procedurë prokurimi. Janë dy momente të ndryshme, pasi subjekti që shpallet fitues në një procedurë prokurimi në një vend të caktuar (në këtë rast Shqipëria) u nënshtrohet rregullave te vendit duke bërë njehsimin e liçencës, përpara lidhjes së kontratës dhe fillimit të zbatimit te punimeve.

Së treti, ky kriter, konstatohet që është kufizues dhe është në kundërshtim me nxitjen e konkurrencës, trajtimin e barabartë dhe jo diskriminues të OE si dhe ngushtimin e konkurrencës e cila vlerësohet e tillë nga ligji kur AK hartojnë DT me qëllimin për të favorizuar ose dëmtuar në mënyrë të padrejtë operatorë ekonomikë të caktuar.

Është pikërisht ky kusht, që në të gjitha procedurat e prokurimit që realizon ARRSH-ja, nuk merr pjesë asnjë operator ekonomik i huaj në shkelje të nenit 77 të LPP dhe jo vetëm, që lidhet me kërkesat për kualifikim.

5. Në pikën 2.3.3 DT AK ka kërkuar që OE pjesëmarrës për realizimin e punimeve objekt kontrate, duhet të disponojë fuqi punëtore minimalisht 200 (dyqind) persona për secilën procedurë. Ky kriter është diskriminues dhe jo porpocional me objektin e kontratës pasi është përcaktuar me kast një numër shumë i lartë fuqie punëtore e panevojme, për më tepër që zbatimi i punimeve siç është kërkuar edhe nga AK kryhet gjerësisht me mjete të motorrizuara. ARRSH është në kundërshtim me LPP neni 77.

6. Në pikën 4.4, të DST-ve, Autoriteti kontraktor ka përzgjedhur si kriter për përzgjedhjen e fituesit jo ofertën me çmimin më të ulët por Ofertën ekonomikisht më e favorshme, bazuar në kosto, e ndarë me pikë…

It is easily established that it is a criterion, which is entirely related to the predetermination of the winner, disqualifying precisely those economic operators who can present an offer with a lower price, and that among the criteria for qualification it would be impossible to disqualify, and in this case ARRSH implements plan "B", through subjective evaluations with points, contrary to article 45, of VKM, 285, dated 19.5.2021, "On the approval of public procurement rules", "Criteria for announcing the winning bid" which is defined that:

3. For works/goods/services that have simple specifications, well-known technical standards and are easily found in the market, the most economically favorable offer is based on price as the only variable element between the offers.

In this particular case, for these construction works, no definition has been given by the designer of the work to qualify them with unknown technical standards and which are not found in the market.

Bringing to the attention of ARRSH and SPAK that with the above actions, CA officials are consuming at least the criminal offenses of "Abuse of duty" provided by article 248 of the Criminal Code, and "Violation of the equality of participants in public tenders or auctions ” provided by article 258 of the Criminal Code.

Latest news