Flash News

Ditari i Opozitës

PD: Violations and abuses with the construction of the Llogara tunnel cost Albanians 28 million euros per kilometer

PD: Violations and abuses with the construction of the Llogara tunnel cost

The Democratic Party continued this Saturday to denounce one of the biggest affairs of recent times, that of the construction of the Llogara tunnel.

The spokeswoman for Anticorruption in DP, Genta Vangjeli, brought evidence and documents that prove the serious abuse, violations with the construction of this tunnel that have cost Albanians at least 28 million euros per kilometer.

STATEMENT:

It is not the first time that the Democratic Party denounces the affair of the construction of the customized Llogara Tunnel, part of Edi Rama's strategic businesses.

Today we will list a series of violations, abuses and thefts for this tunnel:

PD: Violations and abuses with the construction of the Llogara tunnel cost

The feasibility study carried out during the Berisha government with a value of 1 million euros did not work for Edi Rama, who in 2020 approved with VKM the review of the feasibility study and the drafting of the detailed engineering project "Construction of the Llogora tunnel". with a full estimated value of 7.5 million euros.

PD: Violations and abuses with the construction of the Llogara tunnel cost

After the contracted consortium realized the amended project, the first tender was announced for the "Construction of the Llogara Tunnel" for which the Albanian company with the initials GJ.K... was ranked first with the lowest bid according to the declarations of former no. 2 of the Government.

But surprisingly, CA MIE did not declare it the winner but canceled the procedure on the grounds that none of the submitted offers comply with the criteria defined in the tender documents.

PD: Violations and abuses with the construction of the Llogara tunnel cost

The procedure was re-announced a second time

concluding with the winner and the contract concluded on November 8, 2021 with the merger of operators consisting of two Turkish companies. INTEKAR YAPI TURIZM ELEKTRIK INSAAT SANAYI VE TICARET LIMITED SIRKETI and ASL INSAAT TAAHHUT VE SANAYI TICARET LIMITED SIRKETI with representative Abdulkadir Kart, the latter a former member of the Turkish parliament and a close friend of President Erdogan

( https://t24.com.tr/haber/erdogan-in-kapi-komsusu-abdulkadir-kart-in-sirketine-kamudan-11-yilda-toplam-4-7-milyar-tl-lik-ihale,989015 )

PD: Violations and abuses with the construction of the Llogara tunnel cost

Review and evaluation of offers

AK MIE announced the winner of the offer of the Turkish consortium worth 200 million euros with VAT or about 12 million euros higher than the offer with the lowest price, a difference which creates economic damage for the state budget.

CA MIE did not evaluate the procedure according to the offer with the lowest price but according to the most economically favorable offer based on cost.

The winner was declared as such in the absence of the competition, i.e. without any other qualified competitor present.

AK MIE shpalli fituesin duke krijuar dyshime të arsyeshme të mungesës së paraqitjes së licensës profesionale të ekivalentuar për operatorët e huaj, shërbim i cili nga 1 Janar 2020 ofrohej vetëm elektronikisht në portalin e-albania kundrejt afatit 38 ditë ndërkohë që afati i pregatitjes dhe dorëzimit të ofertave ishte 35 ditë nga shpallja. (shpalla e tenderit 24 Qershor hapja e ofertave 28 Korrik)

PD: Violations and abuses with the construction of the Llogara tunnel cost

Zbatimi i punimeve u krye nga një kompani shqiptare dhe nuk dihet në çfarë cilësie…..

AK MIE në publikimin e njoftimit të kontratës së nënshkruar në buletinin nr167, dt 22 Nëntor 2021, nuk ka plotësuar formatin sipas standartit të kërkuar dhe as ka njoftuar ndonjë nënkontraktor në këtë publikim as emër dhe as adresë por vetëm ka shënuar të dhënat e konsorciumit turk në cilësinë e kontraktorit.

Nëse ky subjekti shqiptar që ka marrë pjesë në zbatimin e punimeve ishte nënkontraktor atëherë nënkontraktimi duhet të ishte i deklaruar që në dorëzimin e ofertave në zbatim të dokumentave të tenderit Shtojca 8 , Formulari i vetëdeklarimit pjesa 1 pika B : DEKLARATË Për nënkontraktorët dhe subjektet në kapacitetet, e të cilave do të mbështetet Operatori Ekonomik  si dhe dhe LPP neni 126 pika 1 dhe VKM neni 89.

Ish nr 2 i qeverisë Rama deklaroi se kompania shqiptare zbatoi kontratën për ndërtimin e tunelit të llogarasë në masën 100% dhe kontraktori turk nuk u investua fare në këto punime ndërtimore.

Nëse kjo ka ndodhur është shkelje e të paktën nenit 126 pika 2 të LPP dhe nenit 89 të VKM resektive pë rregullat  e prokurimit publik ku ndër të tjera shkruhet:

                Në asnjë rast nënkontraktimi nuk duhet të tejkalojë 50% të vlerës së kontratës.

PD: Violations and abuses with the construction of the Llogara tunnel cost

Deponimet e ish nr.2 të qeverisë Arben Ahmetaj vërtetohen nga Kontrolli i Lartë i Shtetit në të cilin citohet se ZVK Balluku me anë të Aktit normativ nr.17 dt 1 Dhjetor 2022 dhe aktit normativ nr.19 dt 29 dhjetor 2022, miratoi ndryshime në buxhetin e shtetit për t’i shtuar 50 milionë euro ministrisë që drejtonte vetë.

Kontrolli i Lartë i Shtetit ka konstatuar se miratimi i akteve normative është bërë në tejkalim afati dhe pa analiza të detajuara. 

Sipas neni 101 të Kushtetutës së Shqipërisë “Këshilli i Ministrave, në rast nevoje dhe urgjence, nën përgjegjësinë e tij, mund të nxjerrë akte normative që kanë fuqinë e ligjit, për marrjen e masave të përkohshme.”

Përdorimi i akteve normative për qëllime të cilat nuk kanë lidhje me nevoja emergjence të krijuara si pasojë e pandemisë, krizave energjitike apo fatkeqësitë natyrore krijojnë dyshime për qëllimin e vërtetë të tyre.

Audituesit konstatuan pagesa pjesore të faturave, në kundërshtim me ligjin nr. 9936 datë 26.6.2008 “Mbi zbatimin e sistemit buxhetor në Republikën e Shqipërisë”, i ndryshuar.” dhe një nga pagesat është bërë pikërisht për ndërtimin e tunelit të Llogarasë.

According to spending data, the Turkish company "INTEKAR - ASL" represented by Abdulkadir Kart, the former deputy and friend of President Erdogan, until July 17, 2024, was paid 178 million Euros by the Ministry of Infrastructure for the construction of the Llogara tunnel.

The tunnel was built at a cost of 28 million euros per km.

While the supervision was won by a union of operators, part of which was the company Net Group shpk in the shadow of the former Director of ARRSH Evis Berber, who together with the owner in papers of this company were arrested for corruption and money laundering. The supervision contract cost about 1.9 million euros.

Although the tunnel is open for use, it is not known if the works have been taken over by the CA and their approval has been completed in fulfillment of legal obligations before the opening for use of the infrastructural works.

Violation related to Environmental Violation

What is easily noticeable to those who visit this tunnel is the lack of monitoring of the implementation of this project, which is undoing the environment and the beauty of the protected area of ​​the Natural Park in the Llogara part. The tailings of the tunnel lie along the mountainside destroying the vitality of the area's wild vegetation.

Latest news