Flash News

E-TJERA

From flowers to travel and jewelry, how expensive is love in Albania?

From flowers to travel and jewelry, how expensive is love in Albania?

Spending on gifts, organizing dinners or travel, and powerful marketing have turned this day into a huge opportunity for businesses, while consumers often feel forced to spend more than they want to celebrate this special day...

Valentine's Day, celebrated worldwide, has taken on an increasingly commercial dimension in Albania. Prices for gifts, restaurants and party planning have increased significantly, reflecting a new consumer culture that links love with spending.

Roses are no longer enough; consumers are demanding personalized experiences and expensive gifts. This has created a huge opportunity for marketers, but it has also impacted how the holiday is perceived.

Valentine's Day spending is on the rise, with a heavy focus on categories like perfume, jewelry, and romantic getaways, turning the day into a massive commercial holiday.

While this holiday is a great opportunity for businesses, it also highlights consumer culture, which can have social and economic impacts.

One of the elements that not only personifies the holiday but also constitutes the largest group expense is flowers. It is almost an annual occurrence for flowers to increase in price weeks or days before Valentine's Day. Last year, the price of flowers sold in some flower shops increased by almost 50 percent on the eve of Valentine's Day.

According to communications on the ground, preparations have started since Monday, for flower arrangements and shop decoration. The average price is 3000 lek/bouquet. The most expensive gift in recent years is reportedly a bunch of red roses at the price of 1000 euros.

Meanwhile, another sector that has received attention on this day, that of perfumes, results in higher sales than clothing. The perfumery at the COIN center claims that last week there was an increase in demand for mainly women's perfumes, but also gifts for men, an increase which they highlight as higher than last year.

While contacted by Monitor, sales representatives of the jewelry store "GrandJewelry" in Tirana indicate that many promotions and price discounts were made on the occasion of the holiday of love and this year purchases have been somewhat better than previous years, however, according to them, expensive gifts have started to be less attractive and are more directed towards personalized products.

Një tjetër kategori mbeten darkat. Çmimet për një darkë speciale për dy persona mund të variojnë nga 40 deri në 100 euro, varësisht nga tipologjia e restorantit dhe ofrimi i menusë speciale. Për restorantet me një reputacion të njohur, çmimi mund të arrijë deri në 150 euro për çift. Në qytetet si Tiranë, Durrës dhe Vlorë, ku turizmi dhe festivitetet janë më të pranishme, oferta e restoranteve dhe hoteleve që ofrojnë paketat speciale është më e lartë.

Një faktor tjetër është edhe rritja e përdorimit të shërbimeve të udhëtimit dhe pushimeve për çiftet që duan të festojnë këtë ditë të veçantë jashtë vendit ose në destinacione të njohura të brendshme. Kostoja e një udhëtimi për dy persona për një fundjavë në Shqipëri mund të variojë nga 150 deri në 500 euro, varësisht nga destinacioni dhe ofruesi i shërbimit.

Për të festuar Shën Valentinin, agjencitë turistike shqiptare kanë ofruar paketa të ndryshme për destinacione romantike në Europë. Një nga ofertat ku kanë qenë të përqendruara më shumë kërkesat përfshin një udhëtim 3-ditor në Venecia dhe Milano, me nisje më 15 shkurt 2025 dhe kthim më 17 shkurt 2025, me një çmim prej 129 euro për person.

Një tjetër ofertë përfshin një udhëtim 5-ditor që përfshin Verona, Milano dhe Venecia, me nisje më 13 shkurt 2025 dhe kthim më 17 shkurt 2025, me një çmim prej 233 euro për person.  Gjithashtu, një udhëtim 2-ditor në Venecia dhe Verona, me nisje më 14 shkurt 2025, është ofruar me një çmim prej 179 euro për person, që përfshin fluturimin dhe akomodimin.

Marketingu luan një rol të rëndësishëm në shtimin e shpenzimeve dhe promovimin e festës. Fushatat e marketingut në Shqipëri, të cilat përfshijnë reklama televizive, postime në rrjetet sociale dhe oferta speciale në dyqane, kanë ndikim të drejtpërdrejtë në rritjen e kërkesës për produkte dhe shërbime të lidhura me Shën Valentinin.

Shumë marka shqiptare dhe ndërkombëtare kanë investuar në reklama të shtrenjta gjatë periudhës së Shën Valentinit, duke përdorur influencues të njohur dhe fushata të personalizuara për të tërhequr konsumatorët. Kjo ka bërë që një festë që dikur ishte e thjeshtë të bëhet një ngjarje masive, duke e kthyer tregun shqiptar në një mundësi të madhe për bizneset.

Prej disa vitesh, edhe në qendra të tjera të sektorit të bukurisë dhe Spa-së, paketat ofrohen në çift, ose edhe të personalizuara për meshkuj. Kërkesat për të tilla paketa janë në rritje prej vitesh, duke rrëzuar mitin e dhuratave të zakonshme për meshkujt. Paketat nisin nga 5000 lekë personi ose në ofertë 8000 lekë në çift. Drejtuesit e këtyre qendrave pohojnë se kjo nuk është dhurata e vetme që ata i bëjnë njëri-tjetrit.

Valentine's Day gifts continue to be exchanged this year, such as a nose or lip procedure. In some clinics in the capital, there have been promotional packages such as 150 euros/lip filler that have attracted attention for being considered a gift of love. Or offers for laser services, which are apparently appreciated aesthetically in couples. As well as requests for hair transplants for men.

Choices change when couples are married or have been living together for years. According to research, one interesting offer was highly selected for this Valentine's Day: professional home cleaning services.

Apparently, women would appreciate this more than a bouquet of roses. Some agencies in the market suggest that they are giving away vouchers worth 5,000 lek for professional house cleaning./ Monitor

Latest news