E-TJERA

Reportazhi i NYT/ Dy propozimet e Kushner dhe një aeroport, fusha e fundit e betejës për turizmin luksoz në Adriatik

Reportazhi i NYT/ Dy propozimet e Kushner dhe një aeroport, fusha e fundit

Uji i ndritshëm i lagunës së Nartës pasqyronte qiellin kur një zog i bardhë fluturoi nga Adriatiku, duke prekur sipërfaqen me këmbët e tij të varura.

“Është një pelikan dalmatian,” tha udhërrëfyesi im, Julian Hoffman.
Ishte hera ime e parë që shihja pelikanin në natyrë, dhe qesha nga gëzimi. Prezantimi im me këtë zog kishte ardhur përmes një printimi nga Edward Lear, natyralist dhe piktor i shekullit të 19-të, që varej në shtëpinë e gjyshërve të mi.

Me sqepin e tij të ekzagjeruar dhe kapelën e puplave të buta, dukej si një personazh vizatimor i lumtur për fëmijërinë time — përveç syve të tij, që dukeshin të trishtuar dhe pyetës.
Pelikan ngadalësoi deri sa ndaloi me një spërkatje. Së shpejti iu bashkuan zogj të tjerë: flamingo të mëdhenj, lejlekë gri, lugëza euroaziatike, një tufë lejlekësh të vegjël. Krijesat u zbukuruan dhe peshkuan, bërtitën dhe qeshën.

Zoti Hoffman dhe unë po ecnim në një rrugë me rërë në jugperëndim të Shqipërisë, midis shkëlqimit të Adriatikut dhe lagunës së Nartës, një vend i çmuar nga adhuruesit e zogjve për diversitetin e pasur të shpendëve. Destinacioni ynë ishte një gadishull që do të na ofronte një pamje të deltës së lumit Vjosë prej 59,000 hektarësh, e cila përfshin lagunën, si dhe dunat e rërës, pyjet, pishinat e kripës dhe fshatrat e peshkimit.

Delta është shtëpi për një mori speciesh bimore dhe shtazore, disa prej të cilave janë në rënie, si pelikanët dalmatianë.

Kur Lear bëri pikturën e tij për këtë zog, specia ishte tashmë në rënie për shkak të gjuetisë dhe humbjes së habitatit. Sot, ajo është e listuar si “afër rrezikut” nga Unioni Ndërkombëtar për Ruajtjen e Natyrës dhe në Shqipëri specifikisht si “kritikisht e rrezikuar” nga Ministria e Turizmit dhe Mjedisit — “kjo është arsyeja pse vende si kjo deltë janë të domosdoshme për mbijetesën e saj,” tha Zoti Hoffman.
Udhëtova në deltë për të parë një vend të njohur për egërsinë e tij — para se egërsia e tij të zbutet.

Në vitin 2021, ekipet filluan ndërtimin në pjesën veriore të lagunës së Nartës për të ndërtuar një aeroport të ri ndërkombëtar, pjesë e një përpjekjeje më të gjerë për të zgjeruar turizmin në rajon.

Projekti vazhdon sot, pavarësisht kundërshtimeve nga organizatat joqeveritare kombëtare dhe ndërkombëtare dhe thirrjeve të përsëritura për të pezulluar ndërtimin nga Konventa e Këshillit të Evropës për Ruajtjen e Faunës dhe Florës Evropiane.

Reportazhi i NYT/ Dy propozimet e Kushner dhe një aeroport, fusha e fundit

Duke qëndruar në majën e gadishullit, ne gjithashtu qëndruam mbi atë që do të bëhet një resort luksoz prej 1,100 hektarësh me 6,000 dhoma hoteli dhe vila, nëse planet e Jared Kushner dhe firmës së tij të investimeve, Affinity Partners, realizohen.

Vizualizimet arkitekturore të projektit tregojnë struktura moderne shumëkatëshe të ndërtuara në rreshta përgjatë lagunës dhe mbi dunat, plazhet dhe gadishujt, një qendër tregtare e zhurmshme, pishina, marina, skafe, jahte dhe një anije turistike, një traget që kalon lagunën në drejtim të aeroportit të ri.

Kushner dhe bashkëshortja e tij, Ivanka Trump, planifikojnë një komunitet po aq luksoz prej 1,400 hektarësh në një ishull të pabanuar, Sazan, që ndodhet rreth gjashtë milje larg bregut nga skaji i lagunës, brenda një parku kombëtar detar.

Projektet e pasurive të paluajtshme, të cilat përfaqësojnë më shumë se 1 miliard dollarë investime të mundshme, kanë ngjallur pakënaqësi midis disa pronarëve lokalë të tokave që pyesin nëse qeveria shqiptare po kërkon të tërheqë Z. Kushner për të fituar favor politik me vjehrrin e tij, Presidentin Trump. Kryeministri Edi Rama i Shqipërisë ka mohuar këtë pretendim.
Asher Abehsera, një ekzekutiv amerikan i pasurive të paluajtshme që po mbikëqyr projektet, shkroi në një email se Affinity ishte tërhequr nga zona për bukurinë e saj të paprekur natyrore, qetësinë dhe afërsinë me qytetin e Vlorës. “Aeroporti i ri i parashikuar do të përmirësojë më tej lidhjet, duke e bërë këtë destinacion të jashtëzakonshëm edhe më të dëshirueshëm,” shtoi ai.

Ne e njohim biodiversitetin e pasur dhe peizazhin natyror në dhe rreth lagunës së Nartës,” vazhdoi z. Abehsera. “Ndërsa pjesë të zonës historikisht janë ndikuar nga bujqësia dhe ndërhyrja njerëzore, plani ynë kryesor është projektuar për të rikthyer dhe përmirësuar kushtet ekologjike.”
Një zëdhënës i Affinity, Jonathan Gasthalter, tha se firma kishte angazhuar një firmë globale për zhvillim të qëndrueshëm, Arup, si konsulent kryesor inxhinierik për projektin. “Arup është lideri i industrisë dhe standardi i artë për qëndrueshmërinë dhe mbrojtjen e mjedisit,” vazhdoi ai. Ozgur Gungor, një lider komunikimi në Arup, refuzoi të përgjigjet për pyetjet mbi projektin.

Bukuria na rrethonte teksa zoti Hoffmann dhe unë arritëm majën e rërës së gadishullit. Një gji i kaltër shtrihej poshtë nesh, përtej të cilit ndodhej Ishulli Sazan, i rrethuar nga Deti i gjerë Adriatik.

Në lindje, peshkatarë të vegjël komercialë, deri në bel në ujërat e lagunës, nxirrnin rrjetat e tyre. Në veri, kilometra plazhe të paprekura me rërë shpaloseshin — ndër pjesët e fundit të bregdetit të egër të Mesdheut. Në jug të largët ndodhej Vlora, qyteti i tretë më i madh i Shqipërisë.
Hulumtimi i kryer në prill 2024 nga një ekip ndërdisiplinor shkencëtarësh demonstroi biodiversitetin e jashtëzakonshëm të deltës së Vjosës.

Duke mbështetur rreth 248 lloje zogjsh, delta gjithashtu strehon breshka të detit të llojit loggerhead dhe një nga fokët më të rrezikuara në botë, foka mesdhetare, dhe shërben si një ndalesë kritike për miliona zogj që ndjekin Adriatic Flyway, rrugën migratore midis Afrikës sub-Sahariane dhe Evropës.

Si një nga deltët e fundit të paprekura të lumenjve që mbeten në Pellgun Mesdhetar, sipas një studimi tjetër të vitit 2024, delta ka një rëndësi ekologjike të paprecedentë për Detin Mesdhe dhe Evropën, duke mbështetur biodiversitetin e rajoneve.

Kur Lumi Vjosë u shpall park kombëtar në mars 2023, delta e tij u përjashtua nga kufijtë e parkut. Delta dhe laguna e saj ishin tashmë të mbrojtura nga zhvillimi i madh, përmes ligjeve kombëtare dhe konventave ndërkombëtare të shkruara për të mbrojtur zonat me biodiversitet të jashtëzakonshëm.

Por në shkurt 2024, parlamenti i Shqipërisë i dha një komiteti të udhëhequr nga z. Rama autoritetin për të miratuar projekte të mëdha infrastrukturore turistike në zona të mbrojtura. Ligji u miratua tre ditë pas njoftimit të z. Kushner për planet e tij të zhvillimit. Zyrtarët nga Zyra e Kryeministrit dhe Ministria e Turizmit dhe Mjedisit nuk iu përgjigjën kërkesave për koment.

E kupton pse Kushner zgjodhi këtë vend,” tha z. Hoffman ndërsa ecnim në gadishull. “Por gjithashtu e kupton pse është një pikë ndalimi kaq e rëndësishme për migrimin.” Zogjtë, shpjegoi ai, shmangin veriun e qytetit të Vlorës dhe bregdetin në jug të tij sepse ato zona nuk ofrojnë më habitat të mjaftueshëm — “dhe ata vijnë këtu, në deltë, ku Lumi Vjosë ka depozituar shtresa mbi shtresa të baltës dhe sedimentit që mundësojnë një gamë të madhe zogjsh të gjejnë ushqim dhe strehim.”


Një ‘Kampion i Turizmit’

Më 30 dhjetor 2024, qeveria shqiptare dha miratimin paraprak për planet e Affinity për ishullin Sazan. Propozimi i firmës për lagunën e Nartës ende nuk është miratuar.

Në Serbi, një projekt i veçantë i udhëhequr nga z. Kushner për të ndërtuar një kompleks hotelesh luksoz, duke përfshirë kulla me logon e njohur “Trump”, në vendin e bombarduar të ish-ministrisë së mbrojtjes jugosllave në Beograd, u miratua nga qeveria në maj 2024.

Muajin e kaluar, mijëra protestues u mblodhën për ta kundërshtuar.
Ndërtimi i aeroportit dhe shqyrtimi i propozimeve të z. Kushner për projekte zhvillimi në rajon janë pjesë e një fushate të udhëhequr nga z. Rama për ta shndërruar vendin në një “kampion të turizmit”.

Në vitin 2023, Shqipëria u rendit e katërta globalisht për rritjen më të madhe përqindore të mbërritjeve turistike ndërkombëtare. Gjithashtu, në vitin 2024, u rendit si vendi i pestë më i varfër në Evropë.

Pas Kroacisë në veri, që doli nga Lufta e Pavarësisë në vitin 1995, ajo u shndërrua nga një destinacion pothuajse i pazbuluar në një pikë të nxehtë udhëtimi — dhe turizmi u bë një nxitës kyç për rritjen ekonomike; në vitin 2022, ekonomia e Kroacisë ishte ndër më të shpejtat në rritje në Bashkimin Evropian. Turizmi luksoz mund të rezultojë një përfitim ekonomik për deltën e lumit Vjosë, gjithashtu.

Reportazhi i NYT/ Dy propozimet e Kushner dhe një aeroport, fusha e fundit
Por Joni Vorpsi, një ornitolog që punon për grupin joqeveritar Mbrojtja dhe Ruajtja e Mjedisit Natyror në Shqipëri, beson se kostoja do të jetë e jashtëzakonshme, si ekologjikisht ashtu edhe ekonomikisht.

Puna e tij përfshin ruajtjen e pelikanëve, rrugët migratore dhe kërkime e iniciativa për ekoturizmin. “Rama po sakrifikon thesaret që mund të krijonin një ekonomi turistike të qëndrueshme këtu — një ekonomi që funksionon për të gjithë, jo vetëm për disa të zgjedhur,” tha ai.

Resortet sezonale mbushen gjatë verës, duke rënduar infrastrukturën, tha z. Vorpsi, dhe më pas shndërrohen në “qytete fantazmë” gjatë sezonit të ulët.
Për më tepër, ai tha, shumica e të ardhurave nga projektet ka të ngjarë të rrjedhin përsëri te korporatat që i zotërojnë ato, jo te njerëzit vendas. “Turizmi i bazuar në natyrë, i zotëruar nga vendasit, jo vetëm që do të ndihmojë zogjtë, por do të gjenerojë të ardhura që qëndrojnë këtu,” tha ai.
Zoti Vorpsi dhe unë po ecim në një shteg druri të lakuar përmes lagunës drejt Shën Mërisë, një manastir bizantin i shekullit të 13-të në ishullin Zvërnec, për t'u takuar me At Jani Tereziun, priftin ortodoks lindor që mbikëqyr kompleksin.

Zoti Tereziu na tregoi për historinë e gjatë të manastirit — dhe për zogjtë, të cilët i përshkroi si “një mrekulli.” Kur e pyeta për aeroportin dhe projektet e propozuara nga z. Kushner, ai tha: “Manastiri do të bëhet një destinacion më i madh turistik, por kjo nuk është qëllimi i tij. Ai do të rrethohet nga zhvillimi; laguna do të shkatërrohet dhe kuptimi i këtij vendi do të zvogëlohet. Dhe për çfarë? Për kë përfitim?”
Disa njerëz që takova mirëpritën projektet. Pronari i ri dhe i ngrohtë i akomodimit tonë,  midis lagunës dhe Vlorës, tha se besonte që ajo dhe sipërmarrësit e tjerë të rinj do të përfitonin nga rritja e klientelës. Një grua e moshuar që takova në Nartë, fëmijët e së cilës kishin lënë Shqipërinë për të gjetur punë jashtë, tha se shpreson që zhvillimi të sjellë punësim në rajon.
Por shumica e banorëve vendas me të cilët bisedova gjatë javës sime në deltë — kamerierë, peshkatarë, shitës, një themelues kompanie për ture aventurash, agjenti ynë i makinave me qira — përsëritën pyetjen e priftit: Kush do të përfitojë nga zhvillimi i deltës?

Disa njerëz shprehën frikën për mbipopullimin turistik dhe mungesën e ujit, ose që do të humbnin tokën e tyre ose qasjen në lagunë dhe plazhe.

Të tjerë thanë se më shumë infrastrukturë thjesht nënkupton më shumë korrupsion qeveritar.

Një grua që qëndronte jashtë një tregu në Nartë, e cila u identifikua vetëm si Dimitra, më tregoi për mbesën e saj që drejton një kafene buzë rrugës pranë fshatit të saj në skajin e Parkut Kombëtar të Vjosës. “Asaj nuk i duhet të humbasë kulturën apo peizazhin e saj për të përfituar nga vizitorët.”
“Ne nuk jemi kundër turizmit këtu,” shtoi ajo. “Ne jemi kundër turizmit që do të shkatërrojë tokën dhe traditat tona.”
Reportazhi i NYT/ Dy propozimet e Kushner dhe një aeroport, fusha e fundit

Efekti domino

Pasditen e fundit në deltë, udhëtova drejt një zone në lagunë ku autoritetet lokale dhe OJQ-të kishin bashkëpunuar dikur për të ndërtuar infrastrukturë për vëzhgimin e zogjve, duke përfshirë stenda vëzhgimi dhe tabela interpretative buzë rrugës. Rruga e gjatë për të arritur atje ishte e mbushur me gropa; në disa vende ishte pothuajse e pakalueshme. Kodi i barit në tabelën e zbehur nga dielli në hyrje të rezervatit çonte në një lidhje të pavlefshme.

Dukej sikur qëllimi për të krijuar infrastrukturë për vëzhgimin e zogjve dhe kërkimin ishte harruar.
Por zogjtë ishin ende aty, duke u ushqyer dhe zbukuruar në të dyja anët e rrugës. Pasi vëzhgova një tufë pelikanësh dalmatianë që kërkonin ushqim në dritën që po venitej, vazhdova në rrugën e mbushur me gropa, me dritaret e hapura ndaj këngës së bretkosave. E kuptova që kisha arritur në aeroport kur rruga përfundoi në një gardh të lartë me tela me gjemba.

Reportazhi i NYT/ Dy propozimet e Kushner dhe një aeroport, fusha e fundit

Përtej tij, pajisje të rënda punonin gjatë natës, të ndihmuara nga dritat e fuqishme. Së shpejti, po ecja me shpejtësi përgjatë rrugës së re që lidh aeroportin me autostradën kombëtare. Ishte e gjerë dhe e lëmuar, me asfalt të freskët që shkëlqente dhe kishte një erë të fortë. Krahasuar me rezervatin e zogjve me stendat e tij të rrënuara të vëzhgimit, tabelat e zbehura dhe të pavlefshme dhe rrugën e mbushur me gropa, kjo ishte një botë krejt tjetër.

Të nesërmen në mëngjes, u zgjova herët për të parë deltën nga maja e gadishullit për herë të fundit. Kur arrita majën, kujtova diçka që z. Vorpsi kishte thënë për të ardhmen e këtij vendi.

Edhe nëse Kushner planifikon të ndërtojë në mënyrë të qëndrueshme, siç premton, shkatërrimi i një ekosistemi të pazëvendësueshëm nuk është i qëndrueshëm,” më kishte thënë ai. Projektet, vazhdoi ai, do të kenë pasoja më të gjera:

Jeta e egër do të ndërpritet, tha ai, dhe aeroporti do të hapë dyert për zhvillime të tjera. “Do të ketë një efekt domino nga laguna në veri, përgjatë këtij bregdeti të egër,” tha ai, “sepse sapo të ndërtohet një resort, do kete edhe të tjerë”
Më kujtohej piktura e Lear-it, sytë e krijesës. Pastaj, një tingull i thellë më ktheu në mëngjes: Në lagunën poshtë meje, një flamingo i vetëm ecte nëpër ujërat e cekëta; një tufë lejlekësh të vegjël u ngritën nga sipërfaqja e valëzuar, duke fluturuar drejt veriut. Përkthyer nga New York Times

Të fundit