Flash News

E-TJERA

From alcoholic beverages to TV and milk, the goods that Albanians pay 50% more expensive than in Europe

From alcoholic beverages to TV and milk, the goods that Albanians pay 50% more
Illustrative photo

Albanian citizens, although paid less in Europe, at about 41% of the European average, according to purchasing power , buy many groups of goods up to 50% more expensive than in Europe in 2024, according to the comparative Consumer Price Index published by Eurostat.

The first group of products is alcoholic beverages, which cost almost 53% more than the European average (152.8%). This means that for the same products that cost an average of 100 euros in Europe, in Albania it would cost 152.8 euros, or almost 53 euros more, measured according to purchasing power parity.

The second group is “Audio-visual, photographic and information processing equipment”, which includes TVs, radios, audio equipment, DVD/Blu-ray devices, etc., Photo/digital cameras, video cameras, Personal computers, laptops, tablets, printers, scanners, etc. These products cost on average almost 50% more than the European average (149.5%). A year ago, these products cost 135.7% of the European average.

Household appliances (refrigerators, washing machines, stoves, air conditioners, vacuum cleaners, mixers, blenders, toasters, electric kettles, irons, etc.) are not cheaper either, costing 45.8% more than in most of Europe (145.8%), up from 130.8% a year ago.

A very vital product is the group that includes milk, cheese and eggs. On average, these cost 31.5% more than the European average, up from 19.5% in 2023, indicating a relative increase in prices. Until 2013, this group cost 10% cheaper than the European average. In 2020, prices exceeded the EU average for the first time (104.9%) and continued to increase in the following years.

We buy other foods 25% more expensive than Europe, up from 19% a year ago.

We buy 19% more non-alcoholic beverages.

Household furniture, appliances and maintenance are 11.5% more than the European average.

Household furniture, appliances and maintenance are 11.5% more.

Even personal transportation equipment is 5.9% more than the European average.

Communication is also more expensive (with an index of 102.7%).

We buy furniture and furnishings, carpets and other floor coverings 2.2% more expensive than in Europe.

For the first time, food and non-alcoholic beverages, a basic product, have also caught up with the European average, which are now 1.1% more expensive than in Europe.

The cheapest in relation to the European average is tobacco, at 46.8% of the European average, as well as restaurants and hotels, at 52.3% of the European average.

Në total, Sipas të dhënave të Eurostat, niveli mesatar i çmimeve në vendin tonë ishte sa 62.9% e mesatares së BE-së, nga 58.2% që ishte ky nivel, më 2023 dhe 54.6 në vitin 2022. Vetëm në dy vite, Shqipëria ka ngushtuar hendekun e çmimeve me mesataren e BE-së me 8.3 pikë.

Në vitin 2024, Shqipëria zë vendin e parë në rajon për nivel të lartë të çmimeve në krahasim me mesataren e BE (62.9), duke kaluar Serbinë (61.4), Bosnjë-Hercegovinën (59.7) dhe Malin e Zi (57.9), Maqedoninë e Veriut (49.6%) dhe duke u afruar me Kroacinë (73.3). Në vitin 2022, Serbia kishte mesataren më të lartë të çmimeve në krahasim me BE-në.

Eurostat i krahason çmimet sipas konceptit të PPP (Paritetit të Fuqisë Blerëse). Në formën e tyre më të thjeshtë, PPP-të nuk janë gjë tjetër veçse krahasime çmimesh që tregojnë raportin midis çmimeve në monedhat kombëtare për të njëjtin mall ose shërbim në vende të ndryshme.

Për shembull, nëse çmimi i një hamburgeri në Suedi është 28.60 krona suedeze dhe në Itali është 2.76 euro, atëherë PPP-ja për hamburgerët midis Suedisë dhe Italisë është 28.60 krona për 2.76 euro, ose 10.36 krona për një euro. Me fjalë të tjera, për çdo euro të shpenzuar për hamburgerë në Itali, në Suedi do të duhej të shpenzoheshin 10.36 krona për të marrë të njëjtën sasi dhe cilësi – pra të njëjtin “volum” – hamburgerësh.

Çmimet e konsumit në BE

Gjatë vitit 2024, nivelet e çmimeve për shpenzimet e konsumit final të familjeve ndryshonin ndjeshëm mes vendeve të Bashkimit Europian.

Sipas të dhënave të Eurostat, çmimet më të larta u regjistruan në Danimarkë (143% e mesatares së BE-së), Irlandë (138%) dhe Luksemburg (133%). Në të kundërt, vendet me kostot më të ulëta për konsum familjar ishin Bullgaria (60%), Rumania (64%) dhe Polonia (72%).

Ky tregues reflekton jo vetëm nivelin e çmimeve të mallrave dhe shërbimeve në secilin vend, por edhe fuqinë blerëse të familjeve, duke ndikuar drejtpërdrejt në mirëqenien e qytetarëve.

Në vitin 2024, produktet me ndryshimin më të madh të çmimeve mes vendeve të Bashkimit Europian ishin pijet alkoolike dhe duhani. Irlanda rezultoi vendi më i shtrenjtë për këto produkte, me një nivel çmimesh që arrinte në 205% të mesatares së BE-së – gati trefish më shumë se Bullgaria, ku ky nivel ishte vetëm 69%.

Pas Irlandës, nivele të larta çmimesh për alkoolin dhe duhanin u regjistruan edhe në Finlandë (175%) dhe Francë (137%). Në anën tjetër, përveç Bullgarisë, çmime më të ulëta u shënuan në Poloni dhe Sllovaki (të dyja me 83%).
Kjo diferencë e madhe vjen kryesisht si pasojë e politikave të ndryshme të taksimit mbi këto produkte nga një vend në tjetrin.

Sipas Eurostat, kategoria e dytë me variacionin më të madh të çmimeve në BE ishte ajo e restoranteve dhe hoteleve. Danimarka kryesonte listën me 148% të mesatares së BE-së, ndjekur nga Irlanda (129%) dhe Finlanda (127%).

Ndër vendet më të përballueshme për të ngrënë jashtë ose për të qëndruar në hotel ishin Bullgaria (53%), Rumania (69%) dhe Hungaria (72%).

Clothing ranks third in terms of variation in price levels, with the highest prices for clothing recorded in Denmark (133%), Sweden and Finland (both 120%), while the lowest prices were found in Bulgaria (79%), Hungary and Romania (both 85%).

Differences were also recorded for food and non-alcoholic beverages (from 76% of the EU average in Romania to 125% in Luxembourg), personal transport equipment (from 89% in Slovakia to 120% in Denmark) and consumer electronics (from 89% in Italy to 115% in Finland)./ Monitor

Latest news