Flash News

E-TJERA

A special Task Force on immigration is established in cooperation with Italy

A special Task Force on immigration is established in cooperation with Italy

A special Task Force on immigration is established in cooperation with Italy, by decision of the Council of Ministers. 

According to the decision, the Task Force will be led by the Deputy Minister of Interior, as well as senior leaders of the State Police and the Armed Forces.

The main tasks of the Task Force include:


Drafting a joint action plan for the implementation of the agreement;
Monitoring and supervising all necessary actions in accordance with the protocol;
Institutional coordination for dealing with unforeseen situations;
Handling the requests of the Italian side and taking concrete decisions for implementation.
Part of the Task Force will also be a technical secretariat, which will be composed of representatives of the institutions involved. This secretariat will take care of the organization of the work, inter-institutional coordination, as well as the administration of documentation and information related to the agreement signed with Italy on migrants.

Decision: 

DECISION ON THE ESTABLISHMENT OF THE TASK FORCE FOR THE IMPLEMENTATION OF THE PROTOCOL, BETWEEN THE COUNCIL OF MINISTERS OF THE REPUBLIC OF ALBANIA AND THE GOVERNMENT OF THE ITALIAN REPUBLIC, ON STRENGTHENING COOPERATION IN THE FIELD OF MIGRATION AND ITS IMPLEMENTING AGREEMENT


In support of Article 100 of the Constitution and Law No. 20/2024, “On the ratification of the protocol, between the Council of Ministers of the Republic of Albania and the Government of the Italian Republic, for strengthening cooperation in the field of migration”, upon the proposal of the Minister of the Interior, the Council of Ministers

DECIDED:

The establishment of a Task Force for the implementation of the protocol, between the Council of Ministers of the Republic of Albania and the Government of the Italian Republic, for strengthening cooperation in the field of migration, as well as of the implementing agreement.
The Task Force aims to coordinate, monitor and supervise the implementation of the agreement, in accordance with the area of ​​responsibility of the institutions involved.
The Task Force is chaired by the Deputy Minister of the Interior, responsible for migration issues, and is composed of the following members:
– The Deputy Minister for Europe and Foreign Affairs;

– Deputy Minister of Defense;

– Deputy Minister of Finance;

– Deputy Minister of Health and Social Protection;

– Deputy Minister of Infrastructure and Energy;

– Director of the General Staff of the Armed Forces;

– Director of the Border and Migration Department, at the General Directorate of the State Police;

–              Drejtorin e Departamentit për Rendin dhe Sigurinë Publike, në Drejtorinë e Përgjithshme të Policisë së Shtetit;

–              Drejtorin e Departamentit për Shërbimet Mbështetëse, në Drejtorinë e Përgjithshme të Policisë së Shtetit.

Task-Forca ka si detyrë:
a) të hartojë planin e veprimit, sipas fushave të përgjegjësive të institucioneve të përfshira, si një dokument i vetëm i miratuar;
b) të evidentojë strukturat, përgjegjësitë dhe detyrimet, në rast të situatave të paparashikuara që lindin gjatë zbatimit të protokollit dhe të marrëveshjes zbatuese të tij;
c) të garantojë mbështetjen e strukturave të angazhuara me burimet e nevojshme për përmbushjen e përgjegjësive të tyre, në zbatim të protokollit, ndërmjet Këshillit të Ministrave të Republikës së Shqipërisë dhe qeverisë së Republikës Italiane, për forcimin e bashkëpunimit në fushën e migracionit, si dhe të marrëveshjes zbatuese të tij;
ç)  të trajtojë kërkesat dhe çështjet e përcjella nga Ambasada e Republikës së Italisë në Tiranë nëpërmjet Ministrisë për Evropën dhe Punët e Jashtme, që lidhen me zbatimin e protokollit dhe të marrëveshjes zbatuese, si dhe merr vendime, të cilat i përcillen për zbatim strukturave përkatëse, sipas fushës së tyre të përgjegjësisë.

Task-Forca mblidhet me kërkesë të kryetarit dhe të çdo anëtari të saj, në varësi të çështjes që shtrohet për diskutim, sipas një kalendari takimesh ose sa herë vlerësohet e nevojshme.
Task-Forca, kur e vlerëson të nevojshme, fton në mbledhjet e saj ekspertë të jashtëm ose përfaqësues nga organizata, që mbulojnë fushën e institucioneve të përfshira, për çështje që janë jashtë profilit të saj dhe opinioni i tyre bëhet pjesë e vendimmarrjes.
Anëtarët e Task-Forcës njoftojnë kryetarin për çdo problematikë dhe vendimmarrje, sipas fushës së përgjegjësisë.
Kryetari i Task-Forcës raporton çdo muaj pranë ministrit të Brendshëm për zbatimin e këtij vendimi.
Task-Forca mbështetet nga sekretariati teknik, i përbërë nga përfaqësues të nivelit të mesëm drejtues dhe/ose të lartë drejtues, i cili ka në përbërje:
a) përfaqësues të Drejtorisë së Politikave të Migracionit, Azilit dhe Antitrafikut, në Ministrinë e Brendshme;
b) përfaqësues të strukturës për rendin dhe sigurinë publike, në Ministrinë e Brendshme;
c) përfaqësues nga Drejtoria Konsullore, në Ministrinë për Evropën dhe Punët e Jashtme;
ç)            përfaqësues nga Departamenti i Shërbimeve Mbështetëse, në Drejtorinë e Përgjithshme të Policisë së Shtetit.

The tasks of the technical secretariat are:
a) organizing the meetings of the Task Force, in accordance with the legal procedures for notification of meetings of special committees;
b) preparing the report on the issues under discussion, as part of the documentation to be discussed, and coordinating with the institutions included in this Task Force;
c) managing the documents received from the Italian side and submitting them to the Task Force for review and coordination of further actions, according to its instructions;
d) collecting data and information received from members;

d) exchange of information and meeting materials among members;
dh) drafting materials for the Chairman of the Task Force;
e) keeping and administering the meeting minutes.
The Task Force is functional until the implementation of the protocol is completed.
The heads of the institutions mentioned in point 3 of this decision are charged with appointing and sending to the Ministry of Interior, within 10 (ten) days from its entry into force, the names of their representatives in this Task Force, as well as to the technical support secretariat, according to the letters “c” and “ç”, of point 9.
The Task Force is charged with implementing this decision.
This decision shall enter into force upon publication in the “Official Gazette”.

Latest news