Flash News

E-TJERA

From 'Edi Rama n*do' to 'how old is Sali Berisha', what did Albanians search for on Google during the electoral campaign?

From 'Edi Rama n*do' to 'how old is Sali Berisha', what did

In a campaign dominated by short videos and emotional messages shared on social media, Prime Minister Edi Rama took an unexpected and entirely personal turn to political communication on April 21, during a rally on the Kavaja coast.

"All this zdap like my mother did to me," he said with a lingering smile and ironic tone, as he recalled an episode from the 2007 Tirana municipal elections.

“You can find them on Google if you're curious,” he continued. “Type in 'Edi Rama naked' and it'll come up,” the prime minister added, causing confusion and laughter among a group of young supporters.

Within a few hours, the phrase 'Edi Rama naked' became a meme, headlines on portals and, according to data recorded by 'Google Trends', rose to the top of the most searched terms for Albanian politics throughout the election campaign.

The opposition reacted by accusing Rama of ethical violations and a perverse strategy to divert attention from the challenges facing the country, using jokes.

"Rama showed that he is capable of using even children in the most vulgar and banal way possible," commented Igli Cara, a candidate for the Democratic Party in the Durrës region.

However, Edi Rama's provocative statement is not the first of its kind. For years, Albanian politics has no longer appeared as a competition of ideas, but as a clickbait, where even nudity is used to attract collective attention.

In a political context where election campaigns take place in parallel on the streets and in the digital space, Google serves as a 'polaroid' of what excites voters' curiosity and dominates the public agenda of the moment.

Searches for political leaders

Google Trends is an analytics tool provided by Google that shows how often a given term has been searched for on the Google search engine over a given period of time and in a given geographic area. It does not show the absolute number of searches, but presents the data on a relative scale from 0 to 100, where 100 represents the peak of interest in that term.

Google Trends helps identify trends in real time, compare the popularity of different topics, and understand where users' interest is concentrated geographically. For researchers, journalists, and policymakers, this tool provides a useful insight into the dynamics of public opinion and current developments.

Studiuesit e mediave sociale i përdorin të dhënat e Google Trends për të parashikuar rezultate të ndryshme, nga shitjet e makinave dhe destinacionet turistike, deri te referendumet dhe rezultatet e zgjedhjeve. Megjithatë, duhet theksuar se suksesi i këtyre parashikimeve është relativ.

Të dhënat e Google Trends tregojnë se pohimi i Ramës në Kavajë ka nxitur kërshërinë e publikut, duke e bërë atë politikanin më të kërkuar në motorin e kërkimit Google gjatë fushatës zgjedhore.

Përveç kërkimeve për fotot djaloshare të kryeministrit në një plazh në Francë, kërkimet e lidhura me emrin e tij tregojnë një interesim të internautëve për moshën, gjatësinë, shfaqjet në emisione televizive dhe faqen e tij në platformën Facebook.

Kryeministri shqiptar ndiqet ngushtë në kërkime nga rivali i tij kryesor, Sali Berisha, i cili udhëheq Koalicionin për një Shqipëri Madhështore, një grupim opozitar me në krye Partinë Demokratike.

Kërkimet e lidhura me Sali Berishën përfshijnë kërkesa për moshën e tij, statusin ‘non-grata’ nga Shtetet e Bashkuara të Amerikës, presidentin amerikan Donald Trump, si dhe liderin e Partisë Mundësia, Agron Shehaj.

Kryeministri mund të ketë një avantazh në kërkime në Google në krahasim me Sali Berishën, por dy partitë e mëdha kanë interes më të përafërt të shfaqur gjatë periudhës së zgjedhjeve. PS ka një mesatare të përllogaritur nga Google Trends si 61 nga 100 dhe PD si 53 nga 100.

Në nivel rajonesh, Partia Socialiste udhëheq në Jug dhe Shqipërinë e Mesme, përfshirë qarqet Tiranë, Durrës, Fier, Vlorë dhe Dibër. Ndërsa Partia Demokratike është më e forta në Veri dhe Juglindje, përfshirë qarqet Shkodër, Kukës, Lezhë dhe Korçë.

Mes liderëve të partive të reja garuese në zgjedhje, kërkime më të shumta në Google Trends ka regjistruar Agron Shehaj, kreu i Partisë Mundësia, i ndjekur nga Lulzim Basha i Partisë Koalicioni Euro-Atlantik, Adriatik Lapaj, i cili udhëheq koalicionin Nisma Shqipëria Bëhet, Arlind Qori i Lëvizjes Bashkë dhe Enkelejd Alibeaj nga Djathtas për Zhvillim.

Për Agron Shehaj është regjistruar një interes më i lartë në Tiranë, Fier dhe Vlorë, për Lulzim Bashën në Tiranë, Korçë dhe Shkodër, për Adriatik Lapaj në Tiranë, Korçë dhe Berat, për Arlind Qorin në Tiranë dhe Enkelejd Alibeaj në Lezhë.

Temat kryesore

Sipas Institutit Kombëtar të Statistikave, INSTAT, 86.2% e individëve e përdorin internetin disa herë në javë dhe 99.9% e shqiptarëve zotërojnë telefona celularë inteligjentë, çka u jep mundësinë të aksesojnë informacion online, nëpërmjet medias sociale dhe motorëve të kërkimit.

Në Shqipëri, motori më i përdorur i kërkimit është Google, i cili dominon ndjeshëm tregun. Sipas të dhënave të Statcounter për prillin 2025, Google zotëron 94% të tregut të motorëve të kërkimit në internet për Shqipërinë.

Although searches for Prime Minister Edi Rama have seen a 200% increase according to Google Trends data, he is far from being among the most searched terms, which mainly include utility apps, exchange rates, football matches and pornographic websites.

In terms of the most searched topics during the campaign that are closely related to the elections, pensions have dominated searches, followed by education, salaries, and healthcare.

The topic of pensions has been widely discussed during the campaign, and parties have made their increase one of their main electoral promises.

The highest searches for the topic of pensions were recorded in the Vlora region, for education in Berat, and for salaries in the Tirana region, which also has the largest concentration of state administration in the country. Reporter.al

Latest news